Ahad, 29 Januari 2012

Home » , , » Makanan untuk awet muda : Vitamin A

Makanan untuk awet muda : Vitamin A



salam bahagia,



Vitamin A baik untuk kulit dan mata. Jika ada masalah penglihatan , contoh macam saya ni lah.. elok lah pastikan vitamin A diambil dalam pemakanan harian kita.


Vitamin A juga anti-oksidan yang  baik :
  • untuk menghalang kulit dari cepat berkedut, (dalam bahasa mudah, kedut2 lambat lah menjelma..)
  • menghilangkan kesan calar di kulit (fungsinya meningkatkan produksi kolagen) @ dalam bahasa mudah ia mencantikkan kulit, dan 
  • meminimakan kadar kolestrol dalam darah.
  • atasi masalah jerawat - terutama untuk anak-anak remaja



gambor pinjam dari SINI




sumber vitamin A dalam pemakanan harian kita :

susu, keju cedar, hati binatang, oat


keju cedar
rendang hati pun sodap.. sumber




lobak merah, buah tomato, brokoli, buah strawberi, keledek, labu merah (pumpkin), buah betik, kacang pea, aprikot, ubi keladi, timun, capsicum (juga dipanggil lada benggala,),



buah aprikot



kacang pea




--> dengan bahasa mudahnya.. : semua buah/sayur yang berdaun hijau & berwarna merah, oren..


gambor pinjam dari SINI








p/s


dalam pemakanan harian pun dah banyak sumber vitamin untuk awet muda.. :)

Ramai yang kurang percaya bila saya beritahu umur saya sudah 40.. sebab ramai yang ingat saya ni baru nak masuk 30's.. bila saya belek2, rupanya memang banyak pemakanan harian saya adalah dari sumber vitamin A.. 

contoh buah tomata & karot adalah antara yang tak pernah putus stok sejak saya usia belasan tahun lagi..

masa muda saya suka makan karot mentah-mentah.. kesannya, power kaca mata saya menurun, tapi yang sedikit tak best, penurunan power tu tak seimbang di antara 2 belah mata.. tapi dari 400 (both side) turun (masa umur belum 30's) jadi 75 (kiri), 300 (belah kanan).. dan sekarang ni power tu menten macam tu jer.. 

sehingga setakat ini saya memang tiada masalah kulit.. jika ada parut luka pun memang cepat hilang.. tapi saya sebenarnya kurang 'membenarkan diri melukakan diri sendiri'.. hehehehe, ayat.. sebab saya ni hb rendah & hemoglobin cair.. bila luka sedikit, darah akan mengalir laju, jika luka besar - saya boleh demam seharian.

bila ada yang cadangkan saya ambil kolagen dan supplement untuk cantikkan kulit.. saya selalunya senyum ajer.. sebab saya memang tak mampu nak beli.  Buat masa ini, eloklah saya ambil pendekatan menjaga pemakanan harian.



sumber :





Terima kasih singgah ke blog Kakyong. Jemput singgah ke IG Sihat.Gojes.Cerdas.Pintar , Blog Stokis Qaseh Gold Ipoh dan FB Kakyong HY


9 ulasan:

  1. semua di atas sy suka tau kakyong heheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. @puanbee

      memang bagus semua ni.. jgn makan terlebih sudah..

      ohya ada org selalu buang daun & btg brokoli.. tp kat situ pun ada vitamin tau.. :)

      Padam
  2. Tidak semua vitamin diperlukan oleh badan. Kalau terlebih ambil daripada keperluan badan akan mendatangkan kemudaratan.

    BalasPadam
  3. Tidak semua vitamin diperlukan badan nanti kalau ambil akan memudaratkan kesihatan pula.

    BalasPadam
  4. Kak Yong mmg nampak muda. Kdg2 byk sgt vitamin tambahan tak bagus. Lg baik jaga pemakanan harian dulu. Vitamin dr sayur2 dan buah2 lg asli.

    BalasPadam
  5. hehe...saya pun suka makan buah dan sayur tapi masalah saya tang kulit muka mmg bermasalah..tu yg nka try collagen dan supplement tu..kakyong mmg nmpk awet muda pun...pasal batuk tu saya akan amalkan munum air masak2 byk2...manalah tahu terus hilang tak yag beli ubat len da..thanks untuk info

    BalasPadam
  6. kami selalu makan betik
    masih ada lagi sebiji yang sudah masak
    nampakny besok dah boleh di makan tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. @tehr,

      kakyong pun suka betik.. bagus utk penghadaman.. :)

      jiran sebelah ade 2-3 batang pokok betik.. tp skrg ni tak nampak buahnya lagi.. kalo ade, memang makan tak habis..

      cuma masalah skrg ni.. anak2 tak suka betik.. susah benor nak suruh deme makan sayur.. sbb ayhnya tak suka makan sayur..

      Padam
  7. hanie n anak2 pun suke mkn carrot mentah2 brbanding yg dimasak ... ;)

    dlm semua2 tu,kdc pea yg plg xgemor .. hihi

    BalasPadam

Terima kasih atas sumbangan idea anda.. komen anda akan diluluskan sebaik saya online.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...