Isnin, 3 Oktober 2011

Home » , , , » Sebab & Tips Berpindah dari berhosting berbayar ke blogspot

Sebab & Tips Berpindah dari berhosting berbayar ke blogspot

Salam bahagia



Memula bior le saya jawab dulu sebab-sebab saya berpindah dari blog self-hosting (hosting berbayar) ke blogspot (hosting percuma).




Bukan saya tak suka menggunakan platform wordpress berbayar untuk berblog. Sebenarnya teramatlah suka.. sebab SEO yang baik, trafik tinggi dan ada macam-macam plugin yang membantu untuk UP kan blog. 


Reason saya bertukar :
  1. Bandwidth - bila trafik tinggi, bandwidth kerap kali over limit.. akibatnya blog tidak dapat dilayari.
  2. Spam... setiap hari saya menerima lebih 50 komen spam. Walaupun sudah menggunakan plugin anti spam, tapi harus spend masa untuk buat mentenan spam ni. Cuba bayangkan masa saya tak online selama lebih 1 bulan, berapa banyak komen spam dalam kotak komen saya. 
  3. Downtime - ada masa tertentu blog down, reason due to hosting problem. Tak best kan kalo selalu ade downtime. 
  4. Servis daripada pihak hosting yang kurang cekap terutama dari segi kecekapan untuk respond dengan kadar yang segera. Walaupun saya mendapat tajaan berhosting (mulai 26 Feb 2011) selama 1 tahun, tapi jika servis kurang memuaskan, kita pun rasa tak best kan.
  5. Belum ada bajet untuk bertukar ke penyedia hosting yang lebih cekap. 



Bagaimana cara nya untuk berpindah dari blog berhosting sendiri ke blogspot ?

Boleh refer kat sini - panduan berpindah dari wordpress ke blogspot

Yang saya buat
  1. Buat back-up blog - Buka dashboard wordpress & cari menu Tool. Kemudian Export segala post, tag, komen dan simpan file di laptop
  2. Convert file format wordpress ke blogger menggunakan wordpress to blogger converter dan savekan file yang dalam format blogger ke laptop
  3. Buka 1 akaun blogger yang baru. Boleh juga guna url yang lama. Dalam kes saya, url lama masih aktif, jadi saya create 1 akaun baru.
  4. Buka dashboard blogspot. Pergi ke bahagian setting & Importkan file dalam format blogger. Time ni dah boleh publish semua entry.
  5. Contact pihak hosting @ tempat dimana anda beli domain dan minta mereka 'poin kan semula domain anda ke blogspot'. Dalam kes saya, saya beli domain kakyong.com di NetKL.com. Jadi saya bayar RM3 dan dalam masa kurang 1/2 jam mereka siapkan setting untuk saya. dan dalam tempoh kurang 8 jam, blog saya sudah ON AIR semula. (Rujuk nota untuk maklumat lanjut)

nota untuk no 5.
Maklumat yang perlu sebelum pihak NetKL membuat setting :
  • nama & password login ke domain cpanel
  • url blogspot anda , ni samada anda guna yang lama @ macam kes saya saya create akaun blogspot yang baru.
  • nama & password untuk login ke blogger/blogspot



Secara ringkasnya begitu lah kaedah dan langkah-langkahnya, not a big deal.. hanya kena sabar lah sikit. Dalam hal ini saya sangat berterima kasih kepada pihak NetKL.com dan staff (spesifiknya : Liza)  yang melayan karenah dan semua pertanyaan dari saya. Bagus kan NetKL.com sediakan ruang untuk Live chat online. 2-3 kali saya bersembang dengan Liza, konon2 nak buat setting sendiri ... hahhaha.. macam la pandai sangat. Sudahnya bayar je RM3, bior kan ajer Team Teknikal NetKL.com buatkan.



p/s
Jangan lupa save kan juga widget-widget dalam words. Dan buat setting untuk pindahkan widget followers juga.







 
Terima kasih singgah ke blog Kakyong. Jemput singgah ke IG Sihat.Gojes.Cerdas.Pintar , Blog Stokis Qaseh Gold Ipoh dan FB Kakyong HY


16 ulasan:

  1. guna blogspot dari dulu sbb itu aje yg pandai!

    BalasPadam
  2. @teratai

    bila ade peluang boleh belajar berhosting.. kakyong pun hanya menggunakan peluang yg ada.. ;)

    BalasPadam
  3. xpe..yg penting kak yong teruskan menulis..senang Nini boleh baca sokmo2

    BalasPadam
  4. Camtu ceritanya. Musykil juga hari tu bila buka blog kakyong, sekali tak leh buka, sekali tu, keluar tajuk entri lain. :)

    BalasPadam
  5. @Yati

    masa dalam proses perpindahan tu, mcm2 le yg terjadi.. diluar kawalan..

    BalasPadam
  6. saya masih bernasib baik kerana tidak selalu terima komen spam
    pasal bandwidth tu pun hanya sekali tu je

    BalasPadam
  7. saya tak jadi pasai rasa blogspot cam lebih mesra sikit. err...tatau le pandangan orang lain huhu..

    BalasPadam
  8. @tehr

    bagus lah mcm tu... kalo limit bandwidth besor., x yah nak riso apa sangat.. ;)

    BalasPadam
  9. @Jemarioren

    setakat ini blogspot memang mesra pengguna.. tp utk yg mau lebih personal, & cepat naik rank dsb.. mencuba utk berhosting memang berbaloi.. tp kan Eyriqazz & Ben Ashari guna blogspot jer. ;)

    BalasPadam
  10. dah lama x komen blog kak yong,sekarang ni ct sedang buat entry dlm blog berbayar(blog pbee,(lagisensasi.com)sebagai blogger jemputan,bila dah guna blog yg berbayar ni mmg ada byk beza dgn blogspot,traffic lagi byk masuk,berbanding dgn blog ct n honey,wlaupun tak selalu buat entry kat blog lagi sensasi.com tu...

    BalasPadam
  11. @ct N honey blog wpress SEO lebih baik, memang banyak kelebihan..

    x yah riso nak tarik trafik.. trafik dtg sendiri.. ;)

    blogspot pun okay juga SEO nya, cuma kena study banyak sikit.. lepas berpindah ke blogspot, memang trafik berkurang.. tapi ALhamdulillah, main trafik masih dari search engine.. xde lah cecah 3k mcm dulu.. dpt UV 500 pun, kira okay dah..

    BalasPadam
  12. kak yong terima kasih now saya nak buat ini utk blog lagisensasi .. hehe

    BalasPadam
  13. @puanbee maksud Bee.. nak pindah ke blogspot ker???

    BalasPadam
  14. ye kak yong tp tak berjaya import lagi ni .. bukan blog puanbee tp blog lagisensasi.com

    BalasPadam
  15. TQ kak yong sangat suka entri ini, saya pu nak pindah juga, tak larat acik nak bayarnya heehhe

    BalasPadam

Terima kasih atas sumbangan idea anda.. komen anda akan diluluskan sebaik saya online.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...